Opinto-ohjaajaharjoittelijana Thaimaassa
Opinto-ohjaajaksi opiskellut Iida Karvinen lähti avoimin mielin työharjoitteluun suomalaiseen kouluun Thaimaan Pattayalle. Harjoittelu vahvisti Karvisen käsitystä siitä, että hän haluaa jatkossakin työskennellä opinto-ohjaajana.
“Opiskelin Itä-Suomen yliopistossa opinto-ohjauksen koulutuksessa pääaineenani kasvatustieteet. Halusin saada kansainvälistä kokemusta opintojen kautta. Harjoittelun suorittaminen ulkomailla tuntui itselleni sopivalta tavalta yhdistää kansainvälisyys osaksi opintojani. Lisäksi ajattelin, että ulkomailla hankitusta työkokemuksesta on hyötyä työelämässä.
Luokanopettajaksi opiskeleva ystäväni suoritti yhden harjoitteluistaan Pattayan suomalaisessa koulussa Thaimaassa. Harjoittelun suorittaminen Aasiassa kuulosti eksoottiselta ja jännittävältä. Ystäväni hyvän harjoittelukokemuksen perusteella innostuin itsekin hakemaan harjoittelupaikkaa samasta koulusta Thaimaasta.
Kyseiseen kouluun otetaan vuosittain useita harjoittelijoita. Olin ajoissa liikkeellä, ja hain syksyn harkkapaikkaa jo kevätlukukauden alussa. Lähetin koulun rehtorille sähköpostia, jossa kerroin itsestäni sekä harjoitteluni tavoitteista. Samalla kysyin, olisiko heillä mahdollisuutta ottaa minut harjoitteluun. Koulu ottikin minut avosylin vastaan.
Suoritin harjoitteluni marras-joulukuussa 2016. Toimin oppilaanohjaajaharjoittelijana. Harjoittelun aikana suunnittelin ja toteutin yläkouluikäisten oppilaiden opinto- ja jatko-opinto-ohjausta pienryhmä- ja yksilöohjauksena. Lisäksi osallistuin yhteistyössä muun koulun henkilökunnan kanssa koulun toimintaan ja arjen pyörittämiseen.
Monikulttuurinen ja kansainvälinen ympäristö haastoi aiempia käsityksiäni, ja sai minut kehittymään entistä avarakatseisemmaksi opinto-ohjaajaksi. Monikulttuurisessa ympäristössä toimiminen vahvisti erityisesti monikulttuurisen ohjauksen taitojani. Lisäksi kielitaitoni vahvistui, sillä vaikka koulun opetuskielenä olikin suomi, arjessa asiat hoidettiin englanniksi.
Harjoittelussa opin, että tärkeintä monikulttuurisessa ympäristössä työskentelevälle on avoimuus uusille asioille. Täytyy olla valmis katsomaan asioita itselleen vieraista näkökulmista, sekä oppia arvostamaan erilaisia näkemyksiä ja käsityksiä.
Lähdin harjoitteluun avoimin mielin, sillä itselläni ei ollut aiempaa kokemusta ulkomaisesta koulusta tai ulkomailla työskentelystä. Työ oli hyvin samankaltaista, kuin vastaava työ Suomessa. Suurimpana erona aiempaan opinto-ohjauksen työkokemukseeni oli harjoittelun ympäristö.
Harjoittelu vahvisti käsitystäni siitä, että haluan jatkossakin toimia opinto-ohjaajana. Voisin hyvin kuvitella työskenteleväni jossain vaiheessa työuraani ulkomailla.
Parasta harjoittelussa oli erilaisten ihmisten kohtaaminen ja kansainvälinen ympäristö. Oli ihanaa, että pääsin oppimaan itselle uudesta kulttuurista, sain paljon uusia kokemuksia ja uusia ystäviä.”