Nimi: Mira Leinonen
Ammattinimike: pelastusylitarkastaja
Ikä: 28
Koulutus: diplomi-insinööri, viittä vaille valmis paloinsinööri
Oppilaitos: Lappeenrannan teknillinen yliopisto ja Savonia ammattikorkeakoulu, palopäällystön koulutusohjelma
Miten valitsit alasi?
Lähdin alan valinnan suhteen heti lukion jälkeen aivan eri poluille, mutta pikkuhiljaa opiskelupaikkaa vaihtamalla havaitsin turvallisuusalan opintojen kiinnostavan minua eniten. Opiskelin ensin Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa tuotantotalouden diplomi-insinööriksi erikoistuen nimenomaan turvallisuusjohtamiseen. Valmistuin kesällä 2006.
Valmistumisen jälkeen työskentelin lyhyen aikaa vielä opiskeluaikojeni työpaikassa Stora Ensossa, kunnes sain vakituisen työpaikan Rautatievirastosta johtavana asiantuntijana helmikuussa 2007. Sain paikan ihan työhakemuksen ja -haastattelun perusteella. Rautatievirasto toimi vuosina 2006-2009 rautateiden turvallisuusviranomaisena ja yhdistyi vuonna 2010 kolmen muun viraston kanssa yhteen Liikenteen turvallisuusvirastoksi (Trafi). Rautatievirastossa työskentelin turvallisuusasioiden parissa, päätehtävänäni oli riskienhallinta. Rautatievirastossa työtehtävikseni tuli myös paljon asioita, jotka liittyivät pelastustoimeen.
Palokunta on ollut pienestä tytöstä lähtien harrastukseni ja kun minulle tuli eteen mahdollisuus hakea opiskelemaan työn ohella palopäällystön koulutusohjelmassa, päätin tarttua tilaisuuteen. Pelastusylitarkastajan työ on monella tapaa minulle mitä sopivin ammatti: siinä yhdistyy niin molemmat tutkinnot kuin vuosikausien harrastus.
Kerro koulutuksestasi:
Olen tuotantotalouden diplomi-insinööri ja kohta valmistun ammattikorkeakoulusta insinööriksi palopäällystön koulutusohjelmasta. Teen siis tutkinnot ns. väärinpäin. Minussa asuu ilmeisesti ikuinen opiskelija, sillä haaveissa siintävät jatko-opinnot väitöskirjan muodossa.
Missä työskentelet parhaillaan?
Työskentelen parhaillaan Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirastossa (LSS AVI) pelastustoimen ja varautumisen vastuualueella pelastusylitarkastajana, johon siirryin Trafista. Päätehtäviini kuuluu operatiivinen pelastustoiminta, vaaralliset aineet ja suuronnettomuusharjoitukset. Alueellamme toimii viisi pelastuslaitosta, joita LSS AVI valvoo. Tehtäväkenttä on erittäin laaja ja tehtävät haastavia!
Mitkä ovat työsi parhaat puolet?
Olen ehtinyt olla työssäni vasta kuukauden verran, joten kokemusta on ehtinyt kertyä vasta vähän. Työni parhaina puolina pidän monipuolisia tehtäviä, joita saan suorittaa varsin itsenäisesti. Olen tottunut jo aiemmassa työssäni itsenäiseen asiantuntijatyöhön ja koen sen sopivan parhaiten itselleni. Työyhteisö on myös erittäin mukava ja on ottanut minut hyvin vastaan.
Entä ne haastavammat puolet?
Kun työ on niin itsenäistä kuin omani on, on siinä niin hyvät kuin ne haastavatkin puolensa. Haastavaksi voi sanoa myös osastomme resurssitilanteen: lakisääteisiä tehtäviä on enemmän kuin mitä tekijöillä on työaikaa tehdä.
Miltä tavallinen työpäiväsi näyttää?
Työpäivät ovat hyvin erilaisia eikä tavallista työpäivää voi oikein kuvailla. Työpäivän pituus sentään on yleensä sama, n. 8 tuntia. Minulla on niin toimistopäiviä kuin myös työtehtäviä ns. kentällä. Toistaiseksi työpäivät ovat paljolti olleet sisällöltään uusien asioiden opettelua.
Lopuksi, minkälaisia vinkkejä sinulla on ammatista kiinnostuneille?
Pelastusylitarkastajan ammattiin parhaat edellytykset tuo varmasti palopäällystötutkinto yhdistettynä yliopistotutkintoon. Opiskelut vievät aikaa tovin ja perusasiat kannattaa opiskella hyvin. Pelastusalalla ylipäätänsä toki on paljon muitakin vaihtoehtoja: pelastaja, palotarkastaja, palomestari, riskienhallintapäällikkö, pelastusjohtaja, vain muutamia esimerkkejä mainitakseni. Reipas ja ulospäin suuntautunut luonne sekä aito kiinnostus turvallisuusasioihin ja pelastusalaa kohtaan auttavat alalle pyrkiessä!