Patria Pilot Trainingin lennonopettaja-koulutukseen valitaan pääasiassa koulun Integroidun Ammattilentäjän opintolinjan suorittaneita oppilaita. Patria tarjoaa kouluttamilleen lennonopettajille työtä ensimmäisenä, kun uusia lennonopettajia palkataan.
Koulutuksesta kesäkuussa valmistunut 25-vuotias Jani Heiskanen työskenteleekin tällähetkellä lennonopettajana Helsinki-Malmin lentoasemalla.
Miten päädyit nykyiseen ammattiisi?
Ilmailuala on aina kiinnostanut minua ja lukion jälkeen hainkin koulutukseen Patria Pilot Trainingin ammattilentäjän opintolinjalle, jossa aloitin opintoni syyskuussa 2007. Ammattilentäjäksi valmistuin syksyllä 2009.
Lennonopettajan koulutus oli mielestäni sopivaa jatkoa ammattilentäjän koulutukselle. Keväällä 2011 aloitin jatkokoulutuksen lennonopettajakurssilla, josta valmistuin lennonopettajaksi kesäkuun alussa 2011. Ennen lennonopettajakoulutusta olin töissä noin 1,5 vuotta Helsinki-Vantaan lentoasemalla asematasolla.
Millaista opiskelu Patriassa oli?
Lennonopettajakoulutus Patrialla oli mielestäni perusteellinen ja vaativa. Lento-oppilaan kouluttamiseen liittyviä käytännön opetusharjoituksia tehtiin koulutuksen aikana erittäin paljon. Omalta osaltani opettajakoulutukseni haastavuutta lisäsi samaan aikaan kokopäiväinen työskentelyni Helsinki-Vantaan lentoasemalla.
Millainen hakuprosessi lennonopettajakoulutukseen oli?
Koska olin aiemmin suorittanut ammattilentäjän opintolinjan Patrialla, oli oppilaitoksella minusta tarvittavat tiedot ja arvosanat valmiina. Minun osaltani hakuprosessissa oli viranomaisvaatimuksiin kuuluva arviointilento ennen lennonopettajakurssille hyväksymistä. Arviointilennolla arvioidaan lentäjän omaa lentotaitoa, hyvien ilmailutapojen noudattamista sekä tietysti lennon turvallista suorittamista.
Mikä jäi koulutuksesta päällimmäisenä mieleesi?
Mieleeni opettajakoulutuksesta jäi erityisesti huhtikuussa Lappeenrannassa suoritettu yölentokoulutus, jossa harjoiteltiin antamaan peruslento-oppilaalle yö-lentokoulutusta niin lentopaikan laskukierroksessa kuin yölentosuunnistustakin. Lähdimme Malmilta hiukan ennen kymmentä illalla ja Lappeenrannassa lensimme harjoituksia noin kello kolmeen asti aamuyöllä. Lakisääteisten lepotaukojen jälkeen lensimme koneen takaisin Malmille.
Millainen on lennonopettajan tavallinen työpäivä?
Lennonopettajan työpäivät ovat hyvin vaihtelevia. Toisinaan koko päivä voi olla pelkkää lentokoulutusta oppilaiden kanssa ja toisinaan työpäivään voi sisältyä sekä teoriakoulutusta että lentokoulutusta. Myös teoriaoppituntien ja lentokoulutuksen valmistelut sekä opettajapalaverit kuuluvat tavallisesti työpäivään.
Mitkä ovat työsi parhaat ja haastavimmat puolet?
Parhaat puolet ovat mielestäni työn vaihtelevuus ja haasteellisuus. Lennonopettajan työssä harvoin tulee kahta täysin samanlaista työpäivää peräkkäin. Kaiken lisäksi lennonopettaminen on hauskaa!
Haastavinta mielestäni on osata opettaa sama asia oppilaille useammalla kuin yhdellä tavalla. Eri oppilaat oppivat asioita eri tavalla ja jos yksi opetustyyli ei tuota tulosta, on mietittävä toinen tyyli opettaa sama asia. Kaikissa tavoissa päämäärä on kuitenkin sama, eli kouluttaa ammattitaitoisia lentäjiä, jotka osaavat toimia turvallisesti.
Millaisia tulevaisuuden suunnitelmia sinulla on?
Tulevaisuuden suunnitelmiini kuuluu myöhemmin laajentaa opettajakelpuutustani mittarilennonopettajaksi sekä monimoottoriopettajaksi. Tällä hetkellä peruslennonopetus kuitenkin tarjoaa tarpeeksi haasteita.
Mitä vinkkejä antaisit lennonopettajan ammatista kiinnostuneille?
Lennonopettajan työ on erittäin monipuolista ja haastavaa työtä ilmailualalla. Opettajan on oltava valmis tekemään paljon työtä kehittääkseen itseään opettajana ja pysyäkseen mukana alan kehityksessä. Hyvällä motivaatiolla ja kiinnostuneisuudella ilmailualaa kohtaan pääsee pitkälle.