Wilhelmiina Saarijärvi, 20, saavutti ykkössijan ammattitaidon SM-kilpailuissa viherrakentamisen lajissa. Taitaja2019 -tapahtumassa kultaa voittanut Wilhelmiina suorittaa rakennusalan perustutkintoa kivialan osaamisalalla Vammalan ammattikoulussa. Vammalan ammattikoulu on osa SASKY koulutuskuntayhtymää.
Haastattelimme iloista Wilhelmiinaa voiton jälkeisistä tunnelmista!
Miltä nyt tuntuu?
– Mahtavalta tuntuu! Aikanaan lähdin semifinaaleihin ihan vaan kokeilemaan, saisinko finaalipaikan. Finaalipaikka tuli ja finaaliin suuntasin hyvillä mielin. Tekemään parhaani. Mitalisija tuli yllätyksenä ja varsinkin se, että mitalin väri oli kulta.
Mikä alun perin sai sinut valitsemaan kivialan?
– Olen ihan pienestä pitäen hääräillyt pihalla ja laittanut kukkapenkkejä isän avustuksella, siinä se kiinnostus alaa kohtaan onkin herännyt. Yläasteen jälkeen suuntasin puutarhurin opintojen pariin ja valmistuin viime keväänä. Viheralan opinnot eivät oikeastaan sisältäneet kiviasentamista, mutta kiinnostus alaa kohtaan oli herännyt. Sitten tietooni kantautui, että Sastamalasta löytyisi sopiva koulu. Laitoin hakemuksen vetämään ja päädyin koulun penkille. Suoritan siis tällä hetkellä perustutkintoa, joka kestää kaksi vuotta, kun on ennestään perustutkinto alla.
Mikä on ollut mukavinta opinnoissa ja alalla ylipäätään?
– Mukavaa on, että opinnot sisältävät monipuolisesti kaikkea. Itseäni kiinnostaa eniten asentaminen, mutta toki koulussa on myös muutakin ja voi valita erikoistumisalansa. Alalla on mielestäni parasta se, että näkee aika lailla heti oman kädenjälkensä. Lisäksi voi rakentaa pitkäkestoisesti.
FINAALISSA TARVITTIIN TARKKUUTTA JA TAITOA
Minkälainen oli tämän vuoden Taitaja-finaali?
Taitaja2019 -kilpailussa toteutimme Joensuun kaupungille trampoliinipuiston. Kilpailutehtävä sisälsi muun muassa laatoitusta, asennustöitä sekä betonikivetyksen tekoa. Ulkopuolelle luotiin istutusalue, josta aikanaan kasvaa suoja trampoliinipuistolle. Kuten kisatehtävästä huomaa, ala on tosiaan monipuolinen. On erilaisten materiaalien asentamista ja työstämistä.
Mikä oli finaalimenestyksesi salaisuus?
– Sain aika hyvin kiitosta huolellisuudesta. Eli tein kivetyksen alle tulevat pohjat mahdollisimman hyvin enkä lähtenyt pohjien teossa hosumaan. Istutustyö oli siistiä ja työn lopputulos oli aina viimeistelty.
Oliko jo kilpailusuorituksen aikana sellainen fiilis, että nyt menee hyvin?
– Voitto tuli kaikille ihan yllätyksenä. Kyllä opettaja sanoi istutustehtävän jälkeisenä päivänä, että nyt menee hyvin, mutta ajattelin, että siinä nyt on yksi hyvin tehty työ, enkä tuossa vaiheessa osannut odottaa menestystä. Kilpailu oli todella kovatasoinen!
Mitä voitto sinulle merkitsee?
– Tuli sellainen varmuus, että hei, minä oikeasti osaan jotain! Sijoittuminen kohottaa ammattiylpeyttä ja tulee tunne siitä, että on hyvä omassa ammatissaan.
Mitä aiot seuraavaksi?
– Tänä kesänä olen oman alani töissä. Sitten kun työkausi päättyy, jatkan vielä vuoden verran koulunkäyntiä. Ajatuksissa on ollut kivialan ammattitutkintoon jatkaminen.
Haluatko kertoa terveisiä alasta kiinnostuneille ja kertoa, minkälaisille ihmisille ala sopii?
– Ala sopii sellaiselle, joka jaksaa tehdä töitä käsillään ja haluaa nähdä nopeasti oman työn tuloksia. Toisaalta tekemisen jälki näkyy vielä monen kymmenen vuoden päästä. Meitä on nopeita, meitä on hitaita - ala sopii kyllä ihan kaikenlaisille osaajille. Ja ulkoilmaihminen täytyy olla. Nytkin olen ollut tämän viikon ulkosalla eli sään vaihtelut on kestettävä.
Vammalan ammattikoulun kivialan opettajan Ilpo Ruuskasen mukaan alalla on erittäin hyvä työllisyystilanne ja valmistuneiden tulevaisuus näyttää valoisalta, sillä kivialan osaajista on pulaa ympäri Suomen.
Lopuksi opettaja kommentoi Taitaja2019 -kilpailun saavutusta:
– Kiitos kuuluu kaikille, jotka ovat ponnistelleet kilpailuvoiton eteen. On ollut erittäin hienoa opettaa motivoitunutta opiskelijaa, joka ymmärtää työn ja harjoitteluun sitoutumisen merkityksen. Tätä voidaan rinnastaa jopa urheilusuoritukseen. Myös oppilaitoksen sitoutuminen on tärkeää. Kilpailija kyetään ohjaamaan omalle polulleen, jossa sekä opiskelija että opettaja voivat keskittyä yhteisten päämäärien saavuttamiseen.
Kuva: Vammalan ammattikoulu