Etsi koulutusta 👉

Åbo Akademin kielikylpykoulutus

Kielikylpyopettajaksi voit opiskella Åbo Akademin Vaasan kampuksella. Koulutuksesta valmistuneet saavat pätevyyden toimia luokanopettajina tai varhaiskasvattajina kielikylpyluokilla. Kielikylpyoopettajapiskelijat kertovat opinnoistaan sekä opiskelusta ruotsin kielellä. 

Åbo Akademin kielikylpykoulutus

Aurinkoinen merenrantakaupunki Vaasa, hyvä ryhmähenki ja rennosti ruotsiksi – tällaista on opiskelu Åbo Akademin kielikylpyopettajakoulutuksissa Vaasassa. Kielikylpyluokanopettajan opinnot kestävät 3 + 2 vuotta. Kielikylpyvarhaiskasvattajan pätevyyden saa kolmessa vuodessa, jonka jälkeen voi halutessaan jatkaa maisteriopintoihin. Koulutuksesta valmistuneet voivat toimia luokanopettajina tai varhaiskasvattajina kielikylpyluokilla.

Åbo Akademin kielikylpyopettajaopiskelijat Heidi Ström, 32, Mette Lassila, 19 ja Tuukka Sarén, 21, kertoivat kokemuksiaan opinnoistaan Vaasassa. Mette ja Tuukka ovat ensimmäisen vuoden luokaopettajaopiskelijoita ja Heidi opiskelee toista vuotta varhaiskasvatuksen opettajaksi. Mikä on parasta opinnoissa, entä yllättävintä? Entä millaisia ajatuksia opiskelukaupunki Vaasa herättää?

Mikä kielikylpy? 

Kielikylpyjen periaate on simppeli: kielikylpypäiväkodeissa ja -kouluissa opitaan uusi kieli luontevasti arkipäiväisissä tilanteissa. Ruotsin kielikylpyluokilla lapsille ja oppilaille puhutaan ruotsia, mutta opettajat ymmärtävät suomea. Kielikylpyluokkien opettajilla ja varhaiskasvattajilla pitää olla pedagoginen pätevyys opettajuuteen sekä vahva kielitaito suomen ja ruotsin kielessä. 

1. Miksi päätit hakea kielikylpyopettajan koulutukseen?

Heidi: Muistaakseni en ollut edes tietoinen kielikylpylinjasta ennen kuin olin jo hakemassa ”tavalliselle” linjalle ja kielikylpyvaihtoehto osui vahingossa eteeni. Päätin sitten hakea sille linjalle, koska koen, että kaikki extra mitä saa samalla vaivalla on kotiapäin!


Mette: Olin päättänyt, että haluan hakea luokanopettajaksi. Kaverini ehdottikin sitten, että miksi en hakisi myös kielikylpykoulutukseen, kun kuitenkin osaan suomea jonkun verran.


Tuukka: Olen itse käynyt kielikylpykoulun Sipoossa Leppätien koulussa, joten kiinnostus juuri kielikylpyluokanopettajan koulutusta kohtaan tuli sitä kautta. Opettajaksi halusin opiskella, koska kiinnostuin armeijassa johtajakoulutuksen jälkeen opettamisesta. Armeijan jälkeen tein yläasteella sijaisuuksia, ja tunne hakemisesta kielikylpyluokanopettajaksi vahvistui entisestään. 


Åbo Akademin kielikylpykoulutus


2. Millaista opiskelu on kielikylpyopettajan koulutuksessa?

Heidi: Meillä on kyllä ihan paras ryhmä! Meitä kielikylpyläisiä on toisella vuosikurssilla varhaiskasvatuksessa vain kolme, mutta opiskelemme pääosin yhdessä ”normilinjan" kanssa, mitä nyt pari kurssia meillä on erikseen liittyen juuri kielikylpyyn ja kielen kehitykseen. Olen löytänyt ihan huikeita uusia tyyppejä kavereiksi täältä! Opiskeluista voisin mainita, että ainakin itse olin kuvitellut, että yliopisto-opinnot olisivat jotenkin paljon vaativammat, mutta aika piece of cake on ollut loppupeleissä.


Mette: Olen viihtynyt täällä hyvin. Olen saanut monia uusi hyviä ystäviä! Vaasasta olen paikkakuntana tykännyt. Kaikki löytyy läheltä, harrastusmahdollisuudet ovat monipuolisia ja sen lisäksi Vaasa on myös hyvin kaunis merenrantakaupunki. 


Tuukka: Opiskelu kielikylpykoulutuksessa on mielestäni mahtavaa, koska suurin osa luokastamme on äidinkieleltään suomenkielisiä. Tämä on tehnyt ruotsin puhumisesta ja opiskelusta koulussa helpon ja rennon tuntuista – ei haittaa, jos sanoo joitain sanoja suomeksi. Eli oppiminen tapahtuu käytännössä itsestään pikkuhiljaa. Muutenkin Vaasa opiskelukaupunkina on aivan loistava. Aluksi olin hieman epäileväinen, mutta tämä on ollut positiivinen yllätys. Voisin kuvailla tätä todella tiiviiksi yhteisöksi.  

3. Miten olet kokenut opiskelun ruotsin kielellä?

Heidi: Äidinkieleni on suomi ja olen käynyt ala-asteen suomeksi, mutta yläasteen ja lukion ruotsiksi. Muutimme ruotsinkieliselle paikkakunnalle, kun olin seitsemännellä luokalla ja menin tällöin täysin suomenkielisenä ruotsinkieliseen kouluun. Ajoittain joudun edelleen joitain sanoja tsekkaamaan googlesta, mutta tenteissä saa pitää mukana sanakirjaa jos niin haluaa.


Mette: Äidinkieleni on ruotsi, ja olen myös käynyt kaikki koulut ruotsiksi. Tämä oli yksi asia, joka oli yllättävää ensimmäisenä päivänä kun huomasin, että suurimmalla osalla olikin suomi äidinkielenä. 


Tuukka: Äidinkieleni on suomi, mutta olen käynyt kielikylpykoulun, joten minulla on suuri etu. Suoritin myös varusmiespalveluksen ruotsinkielisessä prikaatissa Dragsvikissa, joten ruotsin puhuminen ei ole millään tavalla este, mutta vaikeus tulee kirjoittamisessa. Vaatii aikaa, että saa kirjoitustaidon akateemiselle tasolle ja vielä ruotsinkielellä. Onneksi opettajat ja opiskelutoverit ovat todella ymmärtäväisiä tämän suhteen.  

4. Mikä on ollut yllättävintä opinnoissasi? Entä antoisinta?

Heidi: Alkuun vähän jännitin kuinka se opiskelu sujuu näin ”vanhana”, mutta oikeastaan sujuu paremmin kuin nuorena. Motivaatio on ihan eri luokkaa, kun opiskelee jotain, mistä on aidosti kiinnostunut. Antoisinta on varmasti ollut hyvät tyypit ja tulokset.


Mette:  Sellaiset kurssit joissa on harjoiteltu heittäytymään, kuten erilaiset äänen käyttö ja improvisointiharjoitukset, ovat olleet mielestäni hauskoja sekä antoisia! 


Tuukka: Yllättävintä opinnoissani on ollut kuinka kiinnostavia aiheet ovat olleet. Käsittelemme asioita mielestäni paljon eri kanteilta, mikä tekee opinnoista kiinnostavia. Antoisinta itselleni on ollut kun huomaa, että on oppinut jotain uutta.

5. Oletko suorittanut opintoihin kuuluvia harjoitteluita jo? Millainen kokemus harjoittelu oli?

Heidi: Olen suorittanut kahden viikon tutustumisharjoittelun 5-vuotiaiden kielikylpyryhmässä, sekä pidemmän jakson 1–3-vuotiaiden ryhmässä (tämä ei kielikylpy). Tämän lisäksi olen käynyt tutustumiskäynneillä kielikylpyryhmissä useaan otteeseen, ja se mikä on yllättänyt eniten, on ehkä se, kuinka nopeasti lapset omaksuvat uuden kielen. Harjoittelujaksot ovat aina kivoja, koska lapset ovat ihania!


Mette: Harjoitteluissa on ollut kiva päästä tekemään käytännössä, ja se on myös lisännyt innostustani itse opintoja kohtaan.


Tuukka: Olen suorittanut. Harjoittelut ovat mukavaa aikaa: oppii todella paljon uutta itsestään ja saa myös haastaa itseään.

6. Millaisia töitä toivot tekeväsi tulevaisuudessa?

Heidi: Tällä hetkellä olen todella kiinnostunut erityisopetuksesta varhaiskasvatuksessa, ja tulenkin kandidaatin tutkinnon suoritettuani jatkamaan opintoja tämän parissa.


Mette: Unelmani olisi toimia opetustyössä. 


Tuukka: Tulevaisuudessa toivon olevani nuorten kanssa tekemisissä ja toivottavasti juuri opettajan roolissa kielikylpykoulussa. 

7. Mitä haluaisit sanoa heille, jotka miettivät Åbo Akademin kielikylpyopettajaopintoihin hakeutumista? 

Heidi: Että mukaan vaan! Varsinkin kielikylpyluokanopettaja puolella on paljon melkeinpä täysin suomenkielisiä opiskelijoita. Ruotsin kieli karttuu kyllä opintojen edetessä. Toki kielivaatimukset tulee täyttää opintoihin haettaessa. 


Mette: Jos pidät kielistä sekä lasten parissa toimimisesta, suosittelen hakemaan! 


Tuukka: Jos nautit itsesi haastamisesta, niin hae ehdottomasti. Töitä on varmasti tulevaisuudessa tarjolla, sekä pätevöidyt suoraan enemmän, mitä normaali luokanopettaja. Kielikylpyopettajia arvostetaan aina. Joten jos mietit luokanopettajaksi hakemista ja olet vähänkin kiinnostunut ruotsin kielestä, suosittelen hakemaan. Lupaan, ettet tule katumaan.

Kiinnostuitko kielikylpyopettajan opinnoista? Hae korkeakoulujen yhteishaussa 18.3.–28.3. 


Mainokset